Van vegán tej?

9:43 Unknown 0 Kommentek





Tavaly már 2014-ben elkezdtem a vegán lét felé terelődni, amiről a korábbi cikkemben is beszéltem. Akkor az ígértem mesélek a tejtermékek kerüléséről, és ennek most jött el az ideje.

Amit már megtettem 2.0

Utóbb elmeséltem, hogy a 2014-es év során elkezdtem hanyagolni a tejet, és fogyasztani az olajos magvakat. A tej egy érdekes téma.

Volt idő (kb.16 évesen), mikor minden gond nélkül csaptam be egy korsó 3,5%-os tejet estére. Mindezt még a szervezetem is tolerálta egy ideig. Aztán fordult a kocka.

Néhány hónap tartósabb tejfogyasztása után, kissé megváltoztak emésztési folyamataim, és izmos kis testem úgy döntött nem emészti tovább a fehér löttyöt. Borzasztó hasmenés vette kezdetét, amiből tudtam, hogy a laktózérzékenység kerülget.

Nem is kerülget, hanem van és kész. Nem túl erős, de épp elég, hogy 2 deci tej fogyasztása után érezzem a hatást. Épp ezért nem okozott nagy nehézséget elhagyni a tejet noha szerettem az ízét.

Érdekes módon miután abbahagytam a tejtermékek általános fogyasztását, sokkal jobb az emésztésem, és az energiaszintem is. Jól érzem magam.

Miért hanyagoljam?

Mi okozhat gondot a tejben? Valójában nagyon sok haszontalan dolog is van benne. Gyerekként szinte lövik belénk a tejet a kálcium végett, holott a tejből származó kálciumot csak elenyésző mértékben tudjuk feldolgozni.

Emellett a tejfehérje (kazein) egyes források szerint nehezen emészthető számunkra, hiszen kérődző állatoknak készül. Így gyakran már a gyomorban erjedésnek indul, ami nem a legjobb dolog. Puffadás és társai törhetnek ránk emiatt.

Majd jön a laktóz tartalom, ami ugye a tejcukor. Ez egy összetettebb cukorforma (galaktóz és glükóz együttese), amit a belekben található laktáz enzim bontja emészthető komponenseire.
A baj csak az, hogy ebből az enzimből a tej tartós fogyasztására kevesebbet termel a szervezet. Ekkor jön a laktózérzékenység, vagyis a testünk nem tudja a tejet emészteni így tovább erjed.

Jelenleg a dietetikusok szerint egálban van a tej hátránya és előnye, így nincs komolyabb ellenjavallat. Azonban a saját tapasztalatom, és a Kína tanulmányban leírtak alapján mindenképp jobban jár, aki kihagyja, vagy legalábbis minimálisra csökkenti a fogyasztását.

Van élet a tejen túl

Tudom nem könnyű letenni a tejet, hiszen imádjuk a túrórudit és társait, de azért túlélhető. Sőt vannak alternatívái is. Ha tejes kávéhoz szottyan kedved, akkor sem leszel gondban.

Lehet kapni már rizstejet, vagy mandulatejet is. Sőt a zabtejet akár házilag is összedobhatjuk. Ugyan ezeket nem épp ingyen vágják hozzánk, de egy liter rizstejet már 660Ft-ért is lehet kapni.

Én a szójatejjel kissé bizalmatlan vagyok a szója külső részében található toxinok miatt, ezért azt csak étrend-kiegészítőként használom (a tisztaság ebben a formában 99%).
Ha szeretnél neten szétnézni helyettesítők terén csak annyit írj a google keresőjébe, hogy "vegán tej".

Akárhogy is a kutyatejet én azért nem ajánlom. Viszont alternatíva van. De nem csak tej kapható.
Vannak növényi alapú sajtok, amik ugyan nyersen elég rossz ízűek, ám sütve tényleg jók.

Aztán ott a Hulala növényi tejszín. Én már többször készítettem vele Piña Coladát is, és abszolút tökéletes. Bár a mosogatáshoz kell a kitartás...

A saját tapasztalatom, hogy ha tejre vágyunk megoldhatjuk máshogy, de akár ki is hagyhatjuk, mert simán lehet élni nélküle. De ami a helyzet a kajával?

Kerüljük az ételben is

A tejes ételeknél nehezebb pózolni a tejet, hiszen a főzésre máshogy reagálhatnak a növényi helyettesítők. A péksütik és cukrászcuccok előszeretettel használnak tejet, de a cukrot egyébként sem hasznos bevinni finomított formában. Erről talán máskor beszélek még.

Sok étel, ami tejjel készül megoldható vízzel is, vagy növényi helyettesítővel. DE gyakran találhatunk kifejezetten vegánosított hagyományos ételeket.

Az én praktikám erre az, hogy nem kerülöm a tejes étrendet. Nem fogyasztok tejet, ezért tudok termelni annyi laktázt a testemben, ami az ételekre éppen elég. Ettől függetlenül azért észreveszem, ha egy étel tejesebb volt, de problémát nem szokott okozni.

Itt is a mérték a lényeg. Ha nem fogyasztunk tejet, akkor az a minimális tejmennyiség, amit az ételekkel beviszünk, simán emészthető lesz. De persze jobb, ha e téren is figyelünk a kerülésükre.

2015 második hetében két teljesen tej és húsmentes napot is tudtam tartani, ami hatalmas büszkeséggel töltött el. Hogy mit tapasztaltam szinte azonnal, azt a következő cikkemből megtudhatod.

Ha tetszett a cikkem és hasznosnak találtad, bátran oszd meg vagy  iratkozz fel  és nem maradsz le a következőkről sem.

Köszönöm, hogy olvastál.

Üdv. Kulcsár Balázs
a lassacskán vegán edző





kép forrása: http://www.happivore.com

0 megjegyzés: